02 oktober 2019

5 basisregels voor ondernemers

FiscAlert oktober 2019 | jrg 25 nr 8 | p.23


fiscaal

5 basisregels voor ondernemers

Veel (startende) ondernemers zijn druk met ondernemen en dan worden basisregels wel eens vergeten. Wij zetten de belangrijkste op een rijtje.


1

Zorg voor een goede administratie

Als u uw financiële administratie en boekhouding op orde heeft, weet u wat erin komt en wat eruit gaat. Hoe meer overzicht u heeft, des te beter u ziet waar extra omzet valt te halen of waar u nog kunt besparen. Het is raadzaam om een aparte bankrekening voor uw onderneming te openen om zo uw zakelijke en privé-geldstromen gescheiden te houden. Het vereenvoudigt niet alleen uw administratie, het verkleint de kans dat u aftrekbare kosten vergeet op te voeren. Bedrijfskosten die privé zijn betaald, horen ook ten laste te komen van de winst. Kijk dus altijd uw privérekening(en) na. Een goede administratie geeft snel inzicht in de omzet, de kosten en de winst. Dit is de basis voor de BTW- en IB-aangiften bij de Belastingdienst. En onthoud: ondernemers zijn verplicht hun administratie 7 jaar te bewaren!

Stem de keuze van het administratie- of boekhoudpakket af met de belastingadviseur die uw aangifte doet. Of gebruik een pakket dat elektronisch met uw bank kan praten. Het vergroot de efficiency.