06 september 2021

Akkoord over compensatie voor wurgkrediet ABN Amro

De Consumentenbond en ABN Amro zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor klanten die in het verleden te veel rente betaalden over hun consumptief krediet. Eerder bepaalde het Kifid al dat ABN Amro consumenten teveel betaalde rente moet teruggeven (zie ons nieuwsbericht). De eerste klanten worden voor het einde van het jaar gecompenseerd. De bank reserveert hiervoor in totaal zo'n € 250 miljoen. De compensatieregeling geldt voor diverse doorlopende consumptieve kredieten van ABN Amro, ALFAM en ICS van ruim 200.000 klanten. Het gaat om leningen met een variabele rente of betaalrekeningen met de optie tot roodstaan. De rente hierover hoort mee te bewegen met de marktrente, maar bij ABN Amro bleef de rente in een aantal gevallen hoog, terwijl de marktrente daalde. De compensatie varieert van € 50 tot € 1.750 per klant.

Meer informatie op www.consumentenbond.nl en www.abnamro.nl