Artikelen

DOSSIER: Reparatie Koersplan

DOSSIER: Reparatie Koersplan

In 2013 wonnen de Koersplan-deelnemers die zich hadden aangesloten bij de Stichting Koersplandewegkwijt hun slepende rechtszaak tegen Aegon. Deze zomer werd bekend dat de verzekeraar voor Koersplan en elf andere beleggingsverzekeringen productverbeteringen gaat doorvoeren. Maar wat leveren deze reparaties concreet op?

Tekst: Kapé Breukelaar

In 2004 staken Godfried Sippel en René Boosten voor het eerst de koppen bij elkaar. Ze wilden het opnemen tegen verzekeraar Aegon omdat ze verontwaardigd waren over de schrale rendementen van hun woekerpolissen, maar hadden toen nog geen idee dat ze geschiedenis zouden gaan schrijven. De beide Davids wisten overigens niet waar ze aan begonnen toen ze de strijd met Goliath aangingen. Hun juridische strijd — die negen jaar zou duren — leidde uiteindelijk tot een baanbrekend arrest van de Hoge Raad voor Sippel en Boosten en 30.000 andere gedupeerden.
Het arrest dwingt Aegon 85 procent van de zeer hoge premies voor de overlijdensrisicoverzekering terug te betalen. De verzekeraar kondigde direct aan te zullen gaan kijken naar een passende oplossing voor alle andere deelnemers. Die kwam er, in juni van dit jaar. Het is de vierde (en waarschijnlijk laatste) reparatie van het product Koersplan.


Alleen voor leden

Word lid en ga direct verder

Als FiscAlert lid heb je onbeperkt toegang tot alle items op de website.

Ja, ik wil ook lid worden

Ben je lid en heb je al een account?