Artikelen

Krijgen woekerpolisklanten nu eindelijk voldoende compensatie?

Krijgen woekerpolisklanten nu eindelijk voldoende compensatie?

Het gerechtshof Den Haag heeft voor woekerpolisgedupeerden een positieve uitspraak gedaan in de zaken van de Vereniging Woekerpolis.nl tegen Nationale-Nederlanden en Aegon:

  • Nationale-Nederlanden heeft volgens het Gerechtshof Den Haag (ECLI:NL:GHDHA:2023:1854) kosten ingehouden die niet met de klanten overeen waren gekomen. Dit betekent dat er geen geldige reden is om de eerste kosten, afsluit- en doorlopende provisie, incassokosten, administratiekosten en beheerkosten in te houden. Wat betreft de premie voor de overlijdensrisicodekking is het artikel niet vernietigd, maar het hof heeft vastgesteld dat de premiehoogte niet was afgesproken. Ook heeft Nationale Nederlanden nagelaten klanten te waarschuwen voor het hefboom- en inteereffect, wat ze wel hadden moeten doen. Voor het verwijt dat Nationale Nederlanden mogelijk onnodige transacties uitvoerde om extra kosten in rekening te brengen (churning), heeft het hof de verzekeraar toestemming gegeven om tegenbewijs te leveren. Het hof heeft hierover nog geen definitieve uitspraak gedaan. Nationale-Nederlanden verkocht circa 700.000 woekerpolissen. Deze uitspraak is een vervolg op de uitspraak van de Hoge Raad in februari 2022 (ECLI:NL:HR:2022:166), zie ook ons nieuwsbericht daarover.  
  • Na de uitspraak over Nationale-Nederlanden deed het Gerechtshof Den Haag ook uitspraak in de zaak tegen Aegon (onlangs overgenomen door ASR). Aegon moet klanten compenseren voor woekerpolissen (ECLI:NL:GHDHA:2023:1852). De verzekeraar heeft volgens het hof kosten ingehouden die niet met de klanten overeen waren gekomen. Het meest verstrekkend is de uitspraak voor het product Fundplan. Het hof heeft vastgesteld dat Aegon zonder contractuele basis kosten heeft ingehouden voor zichzelf en de tussenpersoon. Deze kosten moeten aan klanten worden terugbetaald. Tevens was er geen overeenstemming over de hoogte van de overlijdensrisicopremie, afkoopkosten, wijzigingskosten en termijnopslagen. Ook bij de producten Koersplan en Vermogensplan ging Aegon in de fout. Het hof concludeert dat Aegon onvoldoende informatie heeft verstrekt over de overlijdensrisicopremie. Ook was er geen wilsovereenstemming over de hoogte van de premie, de beleggingskosten en de aan- en verkoopkosten. In lijn met de eerdere uitspraken over Koersplan (zie ook het succes van Stichting Koersplandewegkwijt waar mede-eigenaar van FiscAlert Kapé Breukelaar actief bij betrokken was) oordeelde het hof ook nog dat Aegon in diverse brochures die zij verstrekte onjuiste en misleidende eindkapitalen heeft vermeld. Bij Aegon, nu ASR, gaat het om 1,3 miljoen woekerpolissen.

De uitspraken zijn na 10 jaar procederen een grote overwinning voor Woekerpolis.nl. Maar met deze uitspraken is het laatste woord nog niet gezegd. Nationale-Nederlanden en ASR gaan namelijk nog in cassatie bij de Hoge Raad. Het kan daardoor nog een aantal jaren duren voor er definitief duidelijkheid is over de hoogte van de compensatie. Ook kunnen partijen nog met elkaar om de tafel gaan om tot een schikking te komen. Door de uitspraken verloren NN en ASR miljarden aan beurswaarde.  

Alleen voor leden

Word lid en ga direct verder

Als FiscAlert lid heb je onbeperkt toegang tot alle items op de website.

Ja, ik wil ook lid worden

Ben je lid en heb je al een account?